07.12.2016

Bagaje pierdute, furate sau distruse. Cum vă cereți drepturile?!

Autor: Corina Oprea, avocat, Casa de avocatură „Efrim, Roșca și Asociații”

De câte ori v-a ticăit inima când urma să ridicați bagajul?! Știu, deseori… De regulă, dăm mulți bani pe valize bune, în speranța că vor suporta orice „vandalizare” a lucrătorilor din aeroport. Și totuși, de cele mai multe ori, nu rezistă. Pe banda rulantă vine agale o valiză, pe care o recunoașteți, știți bine că vă aparține, dar sperați că poate mai este una identică. „Nu are cum să fie așa deteriorată”, vă spune o voce din subconștient. Sau și mai rău, ajunși la destinația dorită, constatați că bagajul Dvs. nu a venit cu toate celelalte și că nu-i nici urmă de el. Bun, lăsând sentimentele deoparte, cum veți proceda în aceaste situații?

Pentru început, nu vă pierdeți cumpătul! Există soluții pentru toate ușile închise!

Sunt frecvente cazurile când bagajele fie se duc în altă direcție, fie rămân în aeroport „uitate”, fie nu au încăput (restricții de greutate ale aeronavelor, adică greutatea pasagerilor și a bagajelor sunt peste limita maximă admisă datorită unor restricții), fie lipsește eticheta de pe bagaj (este vorba despre stickerul care se lipește de bagaj atunci când faceți check in-ul), fie ați pierdut zborul, dar bagajul a fost transmis cu acea rută. În fine, scuze pot fi sute.

Ce faceți? Dacă bagajul Dvs. a fost distrus, pierdut sau întârziat, imediat vă adresați la ghișeul companiei cu care ați zburat (în cazul aeroporturilor mari care au o reprezentanță în acel aeroport) și  scrieți o reclamație/plângere în care să indicați obligatoriu: data zborului, compania cu care ați zburat, nr. zborului, să descrieți bagajul (aici ne referim la dimensiune, culoare, eventual anumite semne distincte prin care l-ați marcat, brandul dacă este unul cunoscut și descifrabil). La cerere va trebui să prezentați pașaportul, biletul bagajului (este un bilet mai mic – sticker lipit de biletul pentru zbor) și să îndepliniți un formular tipizat (reclamația de tip P.I.R. – Property Irregularity Report), pe care o să vi-l dea reprezentanții companiei aeriene, unde obligatoriu veți indica adresa și datele de contact.

În cazul în care aeroportul nu are reprezentanța companiei aeriene, vă adresați imedat la Biroul de bagaje pierdute, care mai poate fi întâlnit sub numele „Bagage claim”/„Lost & Found”. Acest departament se ocupă exclusiv cu înregistrarea reclamațiilor/plângerilor pentru bagajele pierdute, deteriorate, inclusiv lipsa de conținut al unor bagaje.

Ce documente trebuie să transmiteți către compania aeriană pentru a fi despăgubiți?  

Ce compensații puteți cere? Răspunderea transportatorului aerian şi limitele compensării daunelor survenite în situaţia întârzierii sau pierderii bagajului transportat în avion sunt reglementate, în principal, prin două acte normative internaţionale:

– Convenţia adoptată la Montreal, la 28 mai 1999, pentru unificarea anumitor reguli referitoare la transportul aerian internaţional;

– Regulamentul (CE) nr. 2027/97 privind răspunderea operatorilor de transport aerian al pasagerilor şi al bagajelor acestora.

Așadar, potrivit acestor acte internaționale, fiecare companie aeriană oferă o anumită sumă drept desbăgubire pentru bagajele clienților săi, în funcție de destinația zborului și de circumstanțele situației în care s-a aflat pasagerul. În medie, se pot acorda în jur de 1.000 de euro per pasager. Deși o să vă pară absurd, companiile aeriane ar putea să vă ceară chitanțe, bonuri, care să demonstreze valoarea bunurilor pe care le-ați avut în bagaj. Aceștia au nevoie de probe concludente că suma pe care o ceriți este justificată.

Important! De regulă, companiile aeriene nu își asumă răspunderea pentru obiectele fragile din bagaj, pentru obiecte de valoare (bijuterii,  telefoane mobile, camere video, calculatoare), chei, documente și alte obiecte de acest gen. Pentru a evita excluderea acestora, vă recomandăm să cumpărați o asigurare pentru bagaje, care v-ar ajuta să solicitați o compansație mai mare de 1.000 de euro. Determinarea sumei acordate pentru obiectele probate din bagaj se face cu aplicarea unui grad de uzură de până la 10% pe an din valoarea dovedită a obiectelor. Dacă nu veți putea proba valoarea obiectelor din bagajul pierdut, o să vi se acorde o despăgubire în funcție de greutatea bagajului (20 Euro/kg).

E bine să știți!

Bagaj deteriorat

Pentru bagajul deteriorat/distrus reclamația se formulează imediat după descoperire, dar nu mai târziu de 7 zile de la data primirii bagajului. Reclamațiile referitoare la deterioarea bagajelor sunt examinate în decurs de 3 luni! Dacă ați zburat cu mai multe companii aeriene (conexiuni), atunci această procedură poate dura până la 6 luni! Companiile aeriene își rezervă acest drept pentru a investiga incidentul. Știu, e de-a dreptul frustrant să așteptați atâta timp. Dar, și mai deocheat este faptul că trebuie să demonstrați printr-o chitanță/cec prețul valizei sau valoarea acesteia, pentru a putea primi despăgubirea pe care o cereți.

Trebuie să fiți gata să prezentați tot felul de dovezi pe care o să vi le ceară compania, care să justifice valoarea bagajului, precum și articolele ce au fost distruse. Totuși, chiar dacă nu aveți păstrată chitanța, iar compania a constatat distrugerea valizei, atunci trebuie să vă ofere fie serviciul de reparație a acesteia, fie o altă valiză. În cazul în care aveți chitanța, o să vi se ofere prețul achitat. Convenţia de la Montreal stabileşte că operatorul de transport aerian răspunde pentru daunele suferite de pasageri din cauza deteriorării bagajului, însă, din păcate, prin Convenţie nu este reglementată o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1.000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 1.200 de euro.

Bagaj pierdut

Companiile aerine utilizează un sistem internațional de căutare a valizelor și, odată găsite, acestea capătă statutul de „bagaj întârziat”, adică valiza urmează să ajungă la proprietar. De regulă, în aceste cazuri, valiza ajunge în posesia pasagerului în maxim 48 de ore. Trebuie să cunoașteți că sunt situații în care se depășește limita de așteptare de 48 de ore. În aceste cazuri, de cele mai dese ori, compania aeriană vă va cere un inventar al bagajului, să descrieți ce articole ați avut acolo. Asta se întâmplă dacă bagajul nu poate fi identificat după caracteristicile exterioare pe care le-ați descris.

Totuși, odată găsit, bagajul vă este livrat la domiciliu gratuit, nefiind necesar să mergeți să-l ridicați. Majoritatea companiilor au un asfel de serviciu și este un drept pe care îl aveți pe deplin. Dacă în termen de 21 de zile nu ați primit bagajul, acesta nu este de găsit nicăieri, sunteți îndreptățit să cereți compensații/despăgubiri.

Bagaj furat

Dacă vi s-a furat bagajul, vă adresați imediat la serviciul de securitate al aeroportului și reclamați furtul, după care anunțați poliția. Veți scrie o plângere în care veți relata cum au avut loc faptele. Veți oferi toate datele Dvs. de contact și veți aștepta rezultatul anchetei. Apropo, dacă credeți că vă poate fi de folos, neapărat, cereți imaginile video din aeroport, ca să puteți stabili făptașul.

Atenție! Dacă compania aeriană nu dă curs reclamației Dvs., nu vă achită despăgubirile cerute, sunteți în drept să vă adresați în instanța de judecată în termen de 2 ani din momentul producerii incidentului.