01.04.2016

Cum procedezi dacă ai cumpărat o haină și acasă ai realizat că nu îți place?

Autor: Olga Burea, Casa de avocatură „Efrim, Roșca & Asociații”

În Republica Moldova actul normativ care reprezintă baza juridică pentru protejarea de către stat a persoanelor în calitate de consumator este Legea nr. 105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorului. Prin noțiunea de consumator se înțelege orice persoană fizică ce intenționează să comande sau să procure, sau care comandă, procură sau folosește produse, servicii pentru necesități vitale nelegate de activitatea de întreprinzător sau profesională.

Dacă sunteți în situația că ați procurat o haină, iar atunci când ați ajuns acasă ați constatat că nu vă place sau nu vi se potrivește după formă, culoare, model sau din alte motive, Dvs. sunteți în drept:

– să cereți vânzătorului/producătorului, în decurs de 14 zile calendaristice de la data procurării, înlocuirea produsului procurat cu altul similar din unitatea de comerț de unde a fost procurat;

– să prezentați vânzătorului bonul de casă, atunci când ați mers să solicitați înlocuirea sau restituirea banilor;

– să cereți restituirea sumei plătite pentru produs, în cazul în care la momentul adresării consumatorului, unitatea de comerț nu dispune de un produs similar cu cel returnat.

Vânzătorul este obligat să primească produsul respectiv și să vă restituie suma plătită.

De reținut!

Înlocuirea produsului se efectuează doar în cazul în care acest produs nu a fost utilizat proprietățile de consum  (și-a păstrat aspectul exterior, sigiliile și etichetele fabricii etc.).

Solicitați și păstrați bonul de casă, pentru că acesta confirmă faptul că Dvs. ați procurat un anumit produs de la vânzătorul respectiv.

La solicitarea înlocuirii produsului și/sau restituirea produsului, prezența bonului de casă este obligatorie.

Dacă se refuză satisfacerea reclamației Dvs. prin remedierea sau înlocuirea gratuită ori restituirea contravalorii produsului, vânzătorul este obligat să vă prezinte refuzul în scris. În caz de neprezentare, acesta se consideră refuz tacit. De asemenea, în cazul dezacordului cu refuzul primit, Dvs. sunteți în drept să sesizați instanța judecătorească în conformitate cu termenele prevăzute de lege, pentru revendicarea drepturilor de consumator, despăgubirea materială și morală.